vrijdag 8 juni 2012

mannen van de werf




vreeswijk, museumwerf. een bezoek meer dan waard. weer zo’n plek in onze gemeente waar je even met het verleden kunt praten. nee, het gaat niet over de oudste woonboot van nederland, ‘de zwerver’, daar is al genoeg over geschreven. eerlijkheidshalve geef ik wel aan naar de werf te zijn gelokt door het opnieuw te water laten van ‘de zwerver’, maar wat me meer opviel was de betrokkenheid van de mensen daar, de rust, het vakmanschap. ik mocht even mee de werkplaats in en kreeg een beeld van een soort arbeid die je nog maar weinig tegenkomt in onze snelle samenleving.
ga eens kijken op de werf, of bezoek de site ( http://www.museumwerf.nl/ )

mannen van de werf

had ik de vingers van de hand
van zo’n vakman van de werf
ik behoedde oude schepen
tegen rotting en bederf

ik wist van olie en van water
sloeg kabels om een bolder
een fijnzinnig instrument
zou ik maken hier op zolder

de werkplaats was mijn domein
waar het ijzer werd gebogen
waar hout onder mijn handen gleed           
gestuurd werd door mijn ogen

waar vliegroest het aroma was
en wat oud was werd bestreden
en schepen met mijn handafdruk
de dwarshelling af gleden

ik heb die vingers niet
ik laat het aan de ambachtsman
een voorbijganger ben ik
en maak er slechts een foto van

© ton de gruijter 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten