donderdag 25 oktober 2012

onaangetast




langs de geluidswal van de a-2 ligt een mooie strook groen, bekend bij honden met baas, fietsers, joggers en aanverwanten. ganzenpad, tuinkerspad en meikeverpad, zo heet het daar aangelegde fietspad. mooi is, dat er ook een watertje loopt, zich soms verbredend tot een grotere plas, af en toe volledig bedekt door kroos. je kunt je bijna voorstellen dat het hier stil is. een gebied om te koesteren. hoe oud het groen is weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen dat dit er al eeuwen ligt.

onaangetast

dan zijn er plekken in de stad
sinds eeuwen zijn ze ongestoord
daar waar je slechts de stilte hoort
de tijd heeft niet op alles vat

het lijkt of ’t hier nog altijd is
zoals het hier al eeuwen was
met loof en stam, met kroos en plas
’t is hier nog geen geschiedenis

het houdt hier aan het oude vast
’t ligt tussen ’t nieuwe ingesnoerd
tot heden bleef het onberoerd
niet door vooruitgang aangetast

© ton de gruijter 

14 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. klopt, antoinette, en het is niet allen dit stukje. deze foto heb ik genomen vanwege de mooie groene kleur van het water. maar de hele strook is fraai.

      Verwijderen
  2. een smeekbede om het vooral zo te laten.mooi....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi, en laat het aub zo blijven, de ritme van je gedicht laat me beleven dat ik er wandel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dan ben ik blij, zilver, dat ik geen struikelzinnen heb gebruikt ;-)

      Verwijderen
  4. Mijn vraag betreft "honden met baas".
    Ik durf in Nederland feitelijk nooit mooie groene laantjes in waar een hoek in zit, omdat daarachter vandaan wel eens een "hond met baas" kan komen, een hond die dan altijd onaangelijnd is omdat baas het zo fijn vindt om hond los te laten poepen. Hond die soms enge rotweiler is en zo, en het leuk vindt om op alles wat beweegt af te springen. In het buitenland ben ik nooit bang. Alleen Nederland kent dit fenomeen van opgesloten honden die lelijk zijn als ze eindelijk los mogen.
    Ik kom niet op jouw mooie stukje.
    Wel in de duinen, waar honden goddank verboden zijn.
    Hond met baas verpest het geluk van de natuurliefhebber.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, ik begrijp het, temeer daar dit gebied ook is aangewezen als honden-losloop-gebied. ze mogen daar zonder lijn. ook dat is overigens goed, helder is voor iedereen waar het wel en waar het niet mag. de ervaring leert dat (ik nam dat pad toen ik nog in utrecht werkte dagelijks met de fiets) honden in feite nooit enger zijn dan de bijbehorende baas.

      Verwijderen
  5. Ontdek je plekje, zó dicht bij huis.

    BeantwoordenVerwijderen