donderdag 18 oktober 2012

stadsbalkon




wellicht wen ik er aan, activiteiten op het stadsbalkon. natuurlijk moet dat nieuwe deel van nieuwegein gaan leven, maar mijn eerste indruk is toch; ‘wat steriel’. en dat ondanks de kunstmarkt, die voorheen in jutphaas werd gehouden, ondanks de suikerspin, de fanfare en de burgemeester, die een prijs uitreikte. natuurlijk moet dat nieuwe deel van nieuwegein gaan leven, en tegelijkertijd vrees ik het leegtrekken van de oude locaties.

stadsbalkon

haast overdadig scheen de zon
op deze plaats, nog zonder faam
onwennig zoekt een eerste kraam
een plekje op het stadsbalkon

’t is leeg nu, daar in oud jutphaas
en straks volgt vreeswijk, oudegein
men moet voortaan bij ’t stádshuis zijn
voor and’re wijken dreigt ‘helaas’

zo vreest men ’t publicatiebord,
dat alles in het centrum kan
ik weet wel dat het wennen wordt

maar ‘k zie er ook het voordeel van
de stad krijgt hierdoor binnenkort
een heel eenvoudig stratenplan

© ton de gruijter 

6 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. dank antoinette. het is een heeeeeeeeeeel beleefd protest tegen het weghalen van de kunstmarkt uit het oude jutphaas;-)

      Verwijderen
  2. Ton, je speelt het altijd weer klaar je gevoel over te brengen zodat iedereen het voelt.
    Je hebt een kleine verschrijving in het 2e couplet,derde regel.
    Het is een meesterlijk sonnet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank athy, je hebt gelijk: 'met' moet 'men' zijn. wat grappig dat ik daar zelf steeds overheen las. als je weet wat je bedoelt weet je blijkbaar niet meer wat je doet. ik ga het aanpassen!

      Verwijderen
  3. Nu hopen dat het gelezen wordt door degenen die er wat aan kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wel johan, nu zelfs de antwerpse pers er zich op werpt... ;-)

      Verwijderen