donderdag 20 december 2012

nicolaaskerk




één van de mooiste bouwwerken in nieuwegein vind ik persoonlijk de nicolaaskerk.
in de tijd dat de kerk werd gerenoveerd las ik de roman ‘sarum’, die onder andere verhaalt van de bouw van een kathedraal in salisbury. en dan fietste ik er nog tweemaal daags langs ook. dan komt zo’n gebouw tot leven. ik bracht laatst weer een bezoek aan de kerk. wat een sterke combinatie van eerbied, ingetogenheid en kunst. in het buitenland zouden we zo’n plek bewonderen. laten we het hier koesteren.

nicolaaskerk

het is natuurlijk mensenwerk
maar niet bedoeld voor aards genot
we voelen hier ’t bestaan van god
dat is de kracht van deze kerk

en ieder deel draagt het verhaal
van lijden, liefde en van hoop
van overgave, van de doop
en ieder spreekt dezelfde taal

soms hoop ik dat de deur niet sluit
dat wat zo sterk de ziel verfraait
een goede dag naar buiten waait
dat deemoed doorklinkt als geluid

© ton de gruijter


8 opmerkingen:

  1. Als de mensheid zoveel tijd en moeite besteedde aan het verkrijgen van vrede, dan aan het bouwen van godshuizen. dan leefde we pas in een mooie wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is inderdaad een prachtige kerk maar persoonlijk vind ik de Barbarakerk prettiger. In de Nicolaaskerk wil je nog wel eens achter een reusachtige pilaar zitten.
    Zalig kerstfeest
    reinejragolo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat klopt, van die pilaren. toch vind ik, hoewel de barbarakerk ook erg mooi is, ook het interieur van de nicolaaskerk boeiender. daarnaast vind ik de nieuw geplaatste glas-in-loodramen in de barbarakerk wat minder geslaagd. ook een prettige kerst gewenst.

      Verwijderen
  3. die intensiteit in een kerk, waaide dat maar naar buiten.mooi, Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het zou antoinette (zie de eerste reactie hierboven) zeker helpen ;-)

      Verwijderen
  4. Kerken zijn mooie gebouwen om in te verblijven, maar niet voor lang.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wees dan maar blij dat je geen kathedraal hoefde te bouwen ;-)

      Verwijderen