woensdag 8 mei 2013

dodenherdenking 4 mei, nieuwegein: het mooiste meisje




u bent van mij gewend dat ik met een knipoog naar de stad kijk. dat doe ik deze week niet. het weekend van 4 en 5 mei vraagt om respect. de jaarlijkse dodenherdenking in nieuwegein had dit jaar als onderdeel het thema ‘kind en oorlog’. ik mocht daar onderstaande tekst voor leveren.

dodenherdenking 4 mei, nieuwegein:
het mooiste meisje

het mooiste meisje van de stad
loopt langzaam langs een kiezelpad
haar vuisten zijn gebald, gesloten ogen
zij weet niet wat ze achterlaat
en komt nu in een vreemde straat
haar jeugd heeft haar al veel te vroeg bedrogen

en vreemde stemmen in het land
zij voelt nooit meer haar moeders hand
ze hoort al dagen lang een vreemde regen
de huizen gaan in vlammen op
ze denkt nog even aan haar pop
het mooiste meisje kan er niet goed tegen

en druppels vallen op de grond
er komt geen lach meer van haar mond
ze weigert ook nog maar een woord te horen
een wrede heer die vrede claimt
zij is door hem voorgoed ontheemd
voor altijd heeft ze elke strijd verloren

© ton de gruijter

n.b.: voor het gebruik van de afbeelding kreeg ik toestemming van hbg design bv.

tijdens de dodenherdenking werd de tekst met heldere stem voorgedragen door esmeralda plantinga, scholiere uit nieuwegein.

7 opmerkingen:

  1. Elk jaar weer zie ik de rijen van mensen, die wachten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oorlog en vrede bestaat uit rijen. slachtoffers, soldaten, herdenkers.

      Verwijderen
  2. Misschien weet je het, ik ben Amerikaan. Mijn vader heeft o.a gevochten in het zuiden van Nederland; zijn beroep was identificeren van lichamen. Daarna is hij naar Vietnam en Cambodja gegaan. Als het Bevrijdingsdag is denk tot tranen toe aan hem, de Amerikaanse bevrijders en ook aan de slachtoffers die de Amerikanen hebben gemaakt. Mijn proza ziet er dus heel anders uit..., maar jouw gedicht is niet zo zwart als ik die zou schrijven.

    Ik had een vraag: waarom loopt ze langzaam langs een kiezelpad en niet over of op het kiezelpad?


    Gr Robert Kruzdlo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. dank fulps, welkom in 'nieuwegein'

      Verwijderen
    2. Ik heb 4 jaar in N´gein gewoond aan de Poortenaarlaan.
      De dodenherdenking heb ik daar nooit meegemaakt, daarvoor gaan we altijd naar Vught.

      Verwijderen