woensdag 23 april 2014

café in het park




al meer dan een jaar komt een groep vrijwilligers periodiek samen in het repair-café, natuurkwartier, het milieu-educatief-centrum. doel is het bruikbaar houden van zaken die kapot lijken. vlugge handen en fijn gereedschap bewegen over de goed bezochte tafels. en het is er nog vrolijk ook. zou dat komen door de toevoeging van het woord ‘café’ aan de naam?

café in het park

‘tot straks, ik ga naar het café’
een partner lacht, zegt; ‘dat is fijn
je kan niet vaak genoeg daar zijn
en neem vooral je spullen mee!’

café heet het, maar ’t heeft geen toog
geen drank vloeit hier, er staat geen tap
’t gaat om handwerk, snel en knap
gericht door een deskundig oog

een draadje los, een schroefje kwijt
een stekker die geen stroom meer geeft
een scherm waarop het beeld steeds beeft
men geeft het hier weer extra tijd

hier wordt van alles weer hersteld
een scheur gelapt, een moer gedraaid
van roest ontdaan en weer verfraaid;
doneren mag, da’s haast geen geld

© ton de gruijter


6 opmerkingen:

  1. Een heel erg goed idee dat ruchtbaarheid verdient. En gelukkig ben jij er dan om daar voor te zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik ga me steeds meer verwant voelen met de 'krantfunctie' ;-)

      Verwijderen
  2. In Antwerpen is er ook één. Geloof dat het een mondiaal concept is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat denk ik ook johan, maar meer mensen oproepen er gebruik van te maken kan geen kwaad.

      Verwijderen
  3. in Gent zijn er meerdere, ik vertoefde daar al ;-)

    BeantwoordenVerwijderen