woensdag 17 september 2014

de keerzij




langs de snelweg a2 staat op ons grondgebied een grote reclamemast. u kent dat wel, zo’n ding met fraaie beloften. aan de achterkant ziet het er heel anders uit, een raamwerk vol met niks. dat doet me denken aan nogal wat etalages in het centrum. met koddige affiches wordt gesuggereerd dat het bruist. wie het positief ziet kan zeggen dat we in ieder geval ruimte hebben.

de keerzij

het fleurig straatbeeld lokt mij aan
een winkelruit met kekke kleuren
er lijkt van alles te gebeuren
daar moet ik maar eens binnen gaan

ik zie gezichten, vrolijkheid
en fraai gemaakte handelswaren
maar geen –dat kan ik niet verklaren-
verkoper of activiteit

het zet mij op ’t verkeerde been
’t is niks, ’t is ruimte tussen muren
het liet zich hier nog niet verhuren
hier hoeven nog geen klanten heen

da’s kwaaie handel, ‘vleesch noch visch’,
een plakplaat, poster, ’t is trucage
’t verheelt een lege etalage
waarachter slechts de keerzij is

© ton de gruijter

4 opmerkingen:

  1. Maar als die handigheid achterwege blijft, loop je door een spookstad met alle risico's van dien. Het bewijst wel dat er te optimistisch gebouwd wordt in zaken c.q. winkelpanden. Je hebt weer mooie taalbeelden neergezet, Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat klopt, liever kleur dan spookstad. zie het als een knipoog.

      Verwijderen