maandag 26 februari 2018

schrijven doe je met inkt, 1




aanstaande donderdag start in onze regio de campagne ‘ik pas’ (dertig dagen zonder alcohol).
het leek mij goed daar aan deel te nemen.
heb ik een borrel nodig?
ik stel de vraag anders: wat heb ik nodig voor wat ik doe? voor wie schrijft begint dat vanzelfsprekend met inkt.
ik heb de eerste tijd niet zo veel te melden natuurlijk., ik begin nu eenmaal niet in de ochtend of middag met drank. ik verwacht in het weekend iets over ervaringen te kunnen melden.
om toch alvast in de sfeer te komen een tekst waar drank een rol in speelt.
ik wens u veel nuchtere gedachten toe.

schip in de fles

nu is het eerste vuur geblust,
toch voelt het of de aarde brandt
dus drinkt zij havenhoofd en kust,
zij drinkt een te verlaten land

een slok brengt branding, golf en wind
zij slikt de deining van een zee
het lijkt of zij bestemming vindt,
ze prevelt ‘zeeman, drink mij mee,

precies zoals ik jou nu drink,
ik drink je stuurman, kapitein.
ach kom, besta en lach en klink,
’t is beter niet alleen te zijn’

zij drinkt zich schepen in de fles
en peilt het diep, ver voor zich uit
dan glijdt haar boeg, dun als een mes.
zo drinkt zij zich het zeegat uit

 ©ton de gruijter 

2 opmerkingen: