zondag 5 mei 2019

dodenherdenking 4 mei 2019, nieuwegein: 'delen van vrijheid'




het comité 4 en 5 mei nieuwegein zorgt er voor dat niet vergeten wordt wat de geschiedenis ons vertellen kan. bijzonder is, dat jaarlijks een jongere bereid wordt gevonden om tijdens de dodenherdenking een gedicht bij het monument voor te lezen.
dit jaar lazen lieve jamassim en sane wolfgang de tekst.

dodenherdenking 4 mei 2019, nieuwegein:

delen van vrijheid

vanochtend gaat de wekker vroeg
ik  neem een douche en kies mijn kleren uit
een boterham, wat warme thee
en dan naar school,
ik fiets, een vogel fluit

               in and’re landen is er soms geen school,
               geen douche of warme thee
               soms is er bijna niets,
               geen schone kleren, bed of fiets

ik weet niet beter, ’t is gewoon normaal
dit weekend ga ik sporten, da’s gezond
en oh, mijn tante heeft een nieuwe hond
ik app de foto’s naar je, allemaal

                in and’re landen is geen tijd voor sport
                daar lopen ze de hele dag
                op weg naar waar het veilig is
                naar waar men slapen en wat eten mag

waarom kan ik hier kiezen wat ik wil?
                waarom de ander niet?
waarom bestaat er zo’n verschil?

                 ’t verschil zit in de vrijheid die jij kent
                 de ander is die rijkdom niet gewend

oh vrijheid, vrijheid
als ik je doorgeef
als ik je deel, als ik je deel

                 dan ben je niet de helft
                 maar hebben allen evenveel

© ton de gruijter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten