woensdag 7 mei 2014

dodenherdenking nieuwegein 2014




wellicht was u verhinderd de dodenherdenking bij het monument op de nedereindseweg bij te wonen, wellicht had u andere activiteiten. het thema van dodenherdenking en bevrijding is het doorgeven van vrijheid. dat klinkt heel vrolijk, maar het kan niet zonder in ernst stil te staan bij wat onvrijheid betekende. onderstaande tekst werd voorgelezen bij het monument en ik geef het graag nog aan u door.

dodenherdenking 4 mei 2014, nieuwegein:
ik sta hier twee minuten stil

het vraagt mij twee minuten maar
ik lees de namen in de steen
herken ze niet, ik maak alleen
uit eerbied hier mijn stil gebaar

respect voel ik in deze tijd
dat vrede hier gemeengoed is
en verder slechts geschiedenis;
bezettingsmacht, vijf jaren strijd

ze hadden vrienden kunnen zijn
met man of vrouw van d’ and’re kant
maar dat was toen vijandig land
en leven had een dunne lijn

ik weet niet beter, ik ben vrij
maar dat gold niet zo’n stenen naam
dus kom ik hier met u tesaam
en denk aan hen, de vierde mei

© ton de gruijter



4 opmerkingen: