maandag 4 augustus 2014

de dappere fietser




de laatste week van juli. voorgenomen werd in deze week één van de knelpunten van de fietsroute op de noordstedeweg aan te pakken. dat is mooi. en verder komt er een brainstormsessie om te bezien hoe de gevaarlijke situatie op de kruising met de doorslagbrug kan worden aangepakt. gelet op de eerdere ongevallen is dat geen overbodige luxe, zeker wanneer straks de scholieren weer massaal door de stad zwermen. men mag wel heldenbloed hebben om in de spits te fietsen.

de dappere fietser

soms durf ik alles, vrees ik niets
ik ga dan naar de doorslagbrug,
er overheen en dan weer terug
een rondje centrum op de fiets

de paden zijn hier ‘schaafwondrood’
met kruis en streep in ‘pleisterwit’
een boodschap die verscholen zit
de trappers voelen hier als lood

en toch ga ik hier op de fiets
van ’t park tot richting huis de geer
daar draai ik weer voor nog een keer
soms durf ik alles, vrees ik niets

© ton de gruijter

6 opmerkingen:

  1. Ik als wandelaar in Antwerpen ben veelvuldig in oorlog met fietsers ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik wandel en fiets, maar mocht er oorlog zijn kies ik de fiets, gelet op de snelheid ;-)

      Verwijderen
  2. Misschien ben ik dom, maar wat moet ik als fietser met deze boter-kaas-en-eieren-kruisen op het pad?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die waarschuwen hier voor vallende slagbomen bij brugopeningen.

      Verwijderen
  3. En wat is een doorslagbrug; of spreekt hier de volksmond vanwege de witte streepjes. Dan vind ik het leuk en snap het helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het is nuchterder dan dat. het is de naam van de brug over het water 'de doorslag'

      Verwijderen