woensdag 15 oktober 2014

aan zo'n paard trekt men niet




op de parelduiker ligt vlak voor basisschool ‘de trompetvogel’ een paard op de grond. gemaakt door gabriĆ«l sterk, niet de eerste de beste. beweerd wordt, dat in de school nog een dartel veulen aanwezig is. zo ziet u maar weer, wie een school bezoekt, ziet meer.
hoewel de titel ‘rollend paard en veulen’ is, gebeurt er niets. het paard rolt geen seconde. de naam van de basisschool doet het ergste vermoeden.

aan zo’n paard trekt men niet

ze ligt al jaren op de rug
een been omhoog, stil op de stenen
ze kon vast niet meer zo goed t’rug
en nu lijkt al haar kracht verdwenen

men zegt: ‘vlakbij, iets verderop,
daar vindt men nog haar blije veulen’
maar dan haalt men de schouders op:
‘die zullen samen niet meer speulen’

dit paard komt niet meer op de been
zij ’s ooit van schrik hier omgekletterd
een plotse angst ging door haar heen
omdat zo’n vogel hier trompettert

dus, liggen blijft ze, da ’s haar lot
want niemand durft aan haar te trekken
-beducht –‘straks gaat er iets kapot
en scheurt een been los van het bekken’

© ton de gruijter 

4 opmerkingen:

  1. Ik zou beslist niet blij worden van zo'n beeld voor mijn deur. Verbeeldt het de kinderen die met vier jaar hier komen? Is daar ook geen hoop voor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik doe het beeld te kort met mijn knipoog denk ik. het is apart en zeker leuk om naar te kijken.

      Verwijderen
  2. Vreemd kunstwerk en nog vreemder dat het bij een school is geplaatst. Was er geen kunstenaar voorhanden die een trompetvogel kon maken?

    BeantwoordenVerwijderen