woensdag 4 maart 2015

waar staat u nu?




de baas van v&d koopt een villa van 20 miljoen, zelfs vóór dat het loonoffer van de werknemers is gerealiseerd. dat is dapper. op dezelfde dag dat dit in de krant staat passeer ik in ons centrum lege etalages en lees ik bij ‘cook&co’ dat de winkel eind maart dichtgaat. op dezelfde dag verneem ik dat boekhandel manschot op omvallen staat. een centrum zonder kwaliteitsboekhandel! dat is een lied zonder melodie. op dat soort momenten krijg ik iets draaierigs.

waar staat u nu?

         waar staat u nu?
ik vraag u, huisbaas van ’t beton
had u voor hen geen and’re plek?
of heeft u baat bij dit vertrek
van wie het hier niet redden kon?
        waar staat u nu?
ik vraag ’t college van de stad
aan u, die ’n bruisend centrum wil
hoe bitter is voor u de pil?
is dit wat u voor ogen had?
        waar staat u nu?
ik vraag ’t wie niet meer binnen loopt
bent u de echte winkel moe?
ook u brengt hier geen geld naar toe
wanneer u slechts op ’t web nog koopt
        en ik, waar sta ik straks?
de laatste winkelende mens
‘k ontdek een kwellend nieuw patroon
alleen nog shops voor ’n telefoon
en drieëntachtig opticiens

© ton de gruijter

andere teksten over de binnenstad,
april 2011................: vragen aan nieuwegein
juni 2011.................: coriografie 
september 2011.......: nieuwegeins ontzet 
februari 2012...........: nieuwegein en de slag om nederland 
maart 2012..............: stadshuis nieuwegein 
mei 2012.................: de oude kom 
mei 2012.................: markt nieuwegein 
september 2012.......: kom 
oktober 2012...........: parkeerbeleving 
oktober 2012...........: stadsbalkon 
februari 2013...........: unfair 
december 2013........: stiltecentrum 
december 2013........: windy city 
april 2014................: het kloppen van het stadshart 
september 2014.......: de keerzij 
oktober 2014...........: wereldwinkel nieuwegein 
december 2014.......: de drukkende stilte 
februari 2015..........: boer zoekt gebouw 

4 opmerkingen:

  1. Tja, V&D is toch altijd een beetje onduidelijke zaak geweest qua assortiment.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allemaal een boek kopen in de winkel, kun je gratis een dagje uit met de trein als extraatje met het boekenweekgeschenk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zo hoort het, helaas is het voor deze boekhandel in het centrum te laat.

      Verwijderen