vrijdag 30 maart 2018

schrijven doe je met inkt, slot




dit was het dan, de laatste dag van dertig dagen zonder alcohol.
waar ik moeite mee had?
dat ik er geen moeite mee had.
ik was, dacht ik, toch een onverdacht deelnemer, ik dronk decennia dagelijks, maar behoudens wat lastiger inslapen op de eerste avond zijn deze dertig dagen probleemloos gepasseerd.
dat vind ik jammer!
er werd toch geworven met de slogan ‘durf jij de uitdaging aan?’
bij uitdaging denk ik dan aan ontbering, doorzettingsvermogen, problemen, zoiets als een expeditie door ruig, onbekend terrein vol verleiding en gevaar. en later, de koestering van heldenmoed.

teleurgesteld?
zeker niet.
nu de gewoonte is doorbroken vind ik  het –vooralsnog- vreemd dat ze is ontstaan.
daar zit, naast de eerder bemerkte fysieke voordelen, de winst.

waar ik met terugwerkende kracht nog wel om moet lachen is het soort opmerkingen dat bij de start werd meegegeven, soms zelfs door volslagen onbekenden (‘alcoholist’, ‘je hebt een probleem’ … )

ik zou die meewarig naar de ‘passers’ kijkenden graag willen prikkelen om eens dertig dagen hun energie te besteden aan het laten staan van chocola of vlees, zo zij dit nuttigen, eens dertig dagen geen koffie te drinken of het suiker- en zoutgebruik te staken onder het motto ‘durf jij de uitdaging aan?’.

maar nu; nu het is gestopt begint het.
als het goed is ziet u mij bij een volgende ‘ik-pas’ niet meer terug, want, als het goed is zal ik de nieuw ingeslepen gewoonten (het frisse leven) ruim baan geven, behoudens wat weekendglaasjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten