vrijdag 23 maart 2018

wijkkrant 'wijkphase'; bevrijding van rijnhuizen




wanneer ik naar deze foto kijk, schiet ‘het dorp’ van wim sonneveld het hoofd in.
het zal toch niet …?

de nieuwe wijk rijnhuizen moet ‘aangesloten’ worden, er wordt gedacht over een brug tegenover de vredebestlaan.
ik ben geen wijkbewoner, maar alleen al als fietser moet ik er niet aan denken.
heb je net de kruising noordstedeweg overleefd, dan wil je wel even rust tot de rijnhuizerbrug zich aanbiedt. daartussen mag men best een streepje weg en water ongemoeid laten.
een brug maakt dit stuk van de stad minder veilig en beslist minder mooi.

bevrijding van rijnhuizen

(oh stad, heb toch uw schoonheid lief!)
niet elk strak plan is goed bevallen
wellicht is ’t flauw dat ik het zeg
maar er zijn fietsers omgevallen
oh, gruwel van de ‘noordsteeweg’

(oh stad, heb toch uw schoonheid lief!)
ik weet, een nieuwe wijk moet ook ontsloten
zodat de mensen straks verbonden zijn
en welkom zijn als stadsgenoten
in heel de rest van nieuwegein

(oh stad, heb toch uw schoonheid lief!)
nu moet een knapperik met liniaal
een brugje leggen op de kaart
dat kan gewoon dwars over ’t kanaal,
zo’n bouwsel waar de scheepvaart onder vaart

wees wijs nu stad, hou meerd’re opties open,
heb veiligheid en schoonheid lief
en laat de beste kans niet lopen
bij ’t wegen van ’t alternatief
oh stad, heb bovenal uw schoonheid lief!

© ton de gruijter 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten