vrijdag 8 juni 2012

bekoringskracht




op 2 oktober 2011 was weer de jaarlijkse kunstmarkt. een keur aan waar werd gepresenteerd, zelfs de zon was op bezoek. tussen de kramen door slenterend, viel het enorme verschil in sfeer op van beelden, schilderingen, sieraden en, ‘uh’, dingen.
van ingetogen naar uitbundig, van groot tot bijna intiem klein. maar alles is met liefde gemaakt. hoe voelt dat dan, als iets, wat zo van jezelf is, door een passant wordt meegenomen? winst of verlies? tja, je hoopt natuurlijk dat wat je maakt de kijker kan bekoren.
de tekst is geschreven bij ‘pretty in pink’, een schilderij van yvonne van bloemendal (www.portret-schilderij.nl), een damesafbeelding in de herenstraat.

bekoringskracht

met liefde heb ik jou gebeeld,
gevormd naar wat ik van je dacht
mijn ziel ligt voor een deel in jou
in jou schiep ik bekoringskracht

vandaag zeg ik wellicht tabee
vreemden schouwden je wat vlug
maar één van hen heb je geraakt
iets minder snel loopt hij terug

en peinzend welhaast glijdt het oog
langs de lijn die ik je gaf
wat wankelmoed ontkiemt in mij
ik sta je aan een ander af

© ton de gruijter 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten