vrijdag 8 juni 2012

zaal




eerder heeft u in ‘ons nieuwegein’, maar ook op www.pen.nl kunnen lezen over het oprichten van de stichting ‘kunstgein’. één zin was me naar het hart: ‘… ooit over een schilderij een beeld, een gedicht gemaakt?...’  wel, dat heb ik inderdaad gedaan. bij het project ‘relaas jutphaas’ van beeldend kunstenaar sasja bork, heb ik me laten inspireren door een paar fraaie schilderijen, waaronder dat van de vroegere oefenruimte van de dorpspelers. het door haar geschilderde beeld ademt zo’n sfeer uit, dat je zonder er geweest te zijn je er een goede voorstelling van kunt maken. en dat is de magie van kunst.
overigens kunt u via de site van de bibliotheek ‘relaas jutphaas’ terugvinden, zowel de schilderijen als de bijbehorende uitleg. en, voor ik het vergeet, sasja heeft een galerie in utrecht. kunt u zo maar eens heen!

zaal

hier klinkt het nog van oude wanden
van toneelgordijn, van woord na woord
zie je van oude glazen randen,
die ooit dorst hebben gesmoord

en hier groeide men in rollen
en hier speelde men het spel
en hier werd een tekst vergeten
en applaus dat klonk toch wel

vermaak woonde in deze zaal
hier roezemoesde lachgeluid
in het verenigingslokaal
steeg men boven zichzelf uit

hier ruikt het van bar en van biljart
van zó lang hangen hier nog sporen
dat je soms, als je de stilte tart
de gesprekken nog kunt horen

© ton de gruijter 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten