ik moest ineens weer even denken aan de buxtehudelaan
(spreek uit: boextehoede!).
via de media vernemen we dat nieuwegein het in economisch
opzicht erg goed doet. dan mag het ook weer wat kosten.
ik doel hier op de nog steeds gekoesterde wens fietsstad te
worden, ondanks het kamikazekruispunt bij de doorslagbrug.
we hadden al het project ‘nieuwegein fietst’ waarbij je een
kekke fiets kunt winnen als je een tijdje de auto laat staan en
woon-werkverkeer fietsend doet.
maar wees eerlijk, je krijgt niet zo maar iedereen op het
stalen ros, nederland fietsland?? we zijn hier niet in china!
zou het uitproberen van verschillende hoogtes van de
verkeersdrempels op de buxtehudelaan mede een rol spelen bij de vraag ‘hoe
krijg je ze de auto uit?’
van sommige automobilisten werd gehoord dat hun rijtuig
klonk zoals de straat heet.
op onze buxtehudelaan
zag men na ’t plaatsen van een nieuwe drempel
meteen al op de eerste dag, warempel,
een rij kapotte auto’s staan
deskundigen die zeggen ‘schade kost niet niets’
en om toch wat te kunnen blijven sparen
maar ook om uw gemoedsrust te bewaren
neemt u zo’n drempel beter op de fiets’
wellicht wordt het ooit fietsstad hier
en rijdt u hier straks allemaal
op die gewonnen fiets, dat scheelt een hoop kabaal
en draagt ook bij aan schone lucht en meer plezier
‘geruchten!’ zegt men op ’t stadshuis
‘denkt u dat wij zo testen wat het beste prikkelt?
dat is toch veel te ingewikkeld,
en evenmin is dat niet pluis!’
ook ik denk dat het anders zit.
wanneer men drempels wil gebruiken
om ooit fietsstad hier te kunnen zijn,
dan legge men ze beter bij de doorslagbrug
het zal niet overzichtelijker worden,
het haalt wel heel veel vaart er uit
het kost nochtans een lieve duit,
maar veiligheid in nieuwegein
brengt fietsers op de fiets terug
© ton de gruijter